Dyrektywa EUMOS Nowe przepisy w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym
Bezpieczne zabezpieczanie ładunku ratuje życieZbyt wielu ludzi traci życie lub jest rannych z powodu złego zabezpieczenia towarów do transportu samochodowego.
Statystyki na rok 2014 pokazują, że 1200 osób w Europie zginęło w wypadkach w wyniku tego problemu. Jest to, co najmniej, przygnębiająca statystyka i uruchomiła UE w działaniu. Rezultatem jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i organizacji doradczej EUMOS (Europe Move It Safe). Celem dyrektywy jest ograniczenie liczby wypadków do praktycznie zerowego poziomu do 2050 r. Osiągnięcie tego celu wymaga wsparcia całego sektora transportu, przemysłu opakowaniowego i firm handlowych. Cały transport ma być bezpiecznym transportem, tak aby ani ludzie, ani towary nie doznawały szkód. Trioplast jest jednym z członków EUMOS i pełni aktywną rolę doradczą inicjując inicjatywy związane z podnoszeniem bezpieczeństwa transportu towarów. Inicjatywy Trioplast obejmują m.in. współpracę z niemiecką policją w zakresie sprawdzania i oceny bezpieczeństwa ładunków pojazdów. Kontrole objęły pojazdy ciężarowe zatrzymane na niemieckich autostradach. Niemcy przodują pod względem sprawdzania pojazdów i mamy nadzieję, że więcej krajów podejmie teraz wysiłki w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Niklas Agevall, Nordic Sales Manager w firmie Trioplast wskazuje, że EUMOS opracował metodę testowania, która umożliwia certyfikację stabilności palet. Testowanie polega na sprawdzeniu stabilności załadowanej palety umieszczonej na platformie, a następnie poddawanej ustawionym poziomom przyspieszenia lub spowolnienia. Następnie zabezpieczenie palety jest oceniane pod kątem zgodności z normą. Ważne jest, aby zrozumieć, że dobra stabilność palety wymaga wysokiej jakości folii stretch do zabezpieczenia palety do transportu. "Jako posiadacz certyfikatu mogę pokazać go na drodze inspekcji kontroli technicznej, aby wykazać, że zrobiłem wszystko, co w mojej mocy, aby dostosować się do przepisów", mówi Niklas. Obecnie istnieje tylko jeden niezależny instytut, ESTL, specjalizujący się w testach pakowania i zabezpieczania ładunków, który może oferować certyfikację w Europie Zachodniej. W Hiszpanii ITENE może również wydawać certyfikaty. Oznacza to, że wiele firm musi wysyłać ładunki w celu certyfikacji na duże odległości - coś, co Trioplast chce zmienić. "W firmie Trioplast rozważamy możliwość utworzenia centrum certyfikacji w Smålandsstenar (południowa Szwecja). Jego geograficzna bliskość ułatwiłaby skandynawskim firmom certyfikację zabezpieczenia ładunków", podsumowuje Niklas. Trioplast AB Trioplast jest szwedzką grupą przemysłową zatrudniającą ponad 1000 pracowników i osiągającą roczne obroty rzędu 4 mld SEK. Grupa Trioplast jest jednym z wiodących europejskich producentów folii polietylenowych. Trioplast produkuje i dystrybuuje folie i materiały opakowaniowe do zastosowań w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa. Firma Trioplast zajmuje wiodącą pozycję w Europie w dziedzinie folii polietylenowej dla rolnictwa, przemysłu, higieny i medycyny. Firma uzyskała tak wysoką pozycję na rynku dzięki rozwijaniu i utrzymywaniu doskonałych, długoterminowych relacji i aktywnego dialogu z klientami i partnerami. Rezultatem jest szeroka oferta dla klientów, doskonała jakość produktu i wysoki poziom usług. Trioplast we współpracy z klientami wypracowuje nowe innowacyjne rozwiązania oparte na realnych potrzebach odbiorców. DI-ZET Sp. z o.o. Sp. K. Firma DI-ZET Sp. z o.o. Sp. K. jest od wielu lat dystrybutorem folii stretch Trioplast w Polsce. Firma obsługuje w zakresie stałych, ciągłych dostaw folii stretch wiodące zakłady produkcyjne i magazyny logistyczne na terenie całego kraju. Dystrybucja folii Trioplast odbywa się z magazynu centralnego w Warszawie. Więcej: Trioplast.com i NowaFolia.pl |
Dyrektywa EUMOS 47/2014
DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, po konsultacji z Komitetem Regionów przygotował dyrektywę 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylająca dyrektywę 2000/30/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 134) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Załącznik III.II.2
2. Metody kontroli Metoda kontroli polega na wzrokowym sprawdzeniu właściwego zastosowania odpowiednich środków w stopniu wymaganym do zabezpieczenia ładunku lub pomiarze sił rozciągających, wyliczeniu skuteczności zabezpieczenia oraz w stosownych przypadkach sprawdzeniu świadectw. https://eur-lex.europa.eu EUMOS Standards and Standards of DIRECTIVE 2014/47/EU |